Z jednej strony dotknął nas w Polsce kryzys dobroczynności, a z drugiej widzimy rosnące zapotrzebowanie na wolontariuszy w trzecim sektorze – jak wyjść z impasu? Jednym z rozwiązań jest wolontariat hybrydowy i internetowy, który wykorzystuje potencjał chętnych do pomocy z całego kraju.
Ostatnie badania – m.in. raport Szlachetnej Paczki pokazują, że potencjał dobroczynności wśród Polaków spada, zwłaszcza ze względu na ograniczenia spowodowane pandemią. Poza tym, coraz mniej pieniędzy przeznaczamy na wsparcie organizacji dobroczynnych, rzadziej też podejmujemy się aktywności związanych z wolontariatem. Mniejsza aktywność pozostawia pracowników stowarzyszeń i fundacji bezradnymi, ponieważ bez pomocy wolontariuszy nie mogą realizować w pełni swoich celów statutowych. Wydaje się, że wiele organizacji społecznych nie wie, jak szukać i jak angażować wolontariuszy. W świetle ogromnych potrzeb trzeciego sektora, Fundacja Dobra Sieć, aktywny popularyzator wiedzy o e-wolontariacie, chce przybliżyć ideę e-wolontariatu – wolontariatu prowadzonego przez internet – oraz dać praktyczne narzędzia do jego wdrożenia.
Na formę internetowego lub hybrydowego wolontariatu decydują się ci, którzy cenią daną organizację, ale – z różnych powodów – nie mogą pomagać na miejscu. Niektórzy chcą zdobyć doświadczenie w interesujących ich obszarach, jak marketing, grafika, języki obce.
Co potrafią e-wolontariusze: pasjonują się grafiką i chętnie pomogą w stworzeniu logotypu, ulotki albo plakatu promującego wydarzenie; piszą teksty specjalistyczne i reklamowe; zajmują się prowadzeniem profili w social mediach; posługują się językami obcymi, więc mogą przetłumaczyć artykuł czy mail; znają się na programach do edycji wideo; a przede wszystkim mają przeróżne doświadczenia i pomysły, które chętnie wykorzystają pomagając danej organizacji.
Bez wątpienia potrzeba czasu i starań, aby pozyskać wolontariuszy. W przypadku tych internetowych i hybrydowych warto postawić na widoczność w Internecie: regularna publikacja ogłoszeń na ngo.pl oraz skorzystanie z profili na social mediach wraz z prośbą o udostępnienie ogłoszenia przez zaprzyjaźnione fundacje i stowarzyszenia.Warto zajrzeć do poradnika GoodWillBox, w którym autorzy dają szczegółowe wskazówki o pierwszych krokach w pozyskiwaniu wolontariuszy.
Dlaczego warto się przełamać?
E-wolontariat nadal pozostaje nieodkrytym obszarem trzeciego sektora w Polsce. Wciąż niewiele organizacji decyduje się na współpracę zdalną z wolontariuszami – często dlatego, że boją się rozmytej odpowiedzialności za powierzone zadania, braku zaangażowania, nie wierzą w relacje budowane przez Internet. Chcemy pokazać, że warto podjąć ryzyko i rozpocząć aktywne poszukiwanie wolontariuszy przez Internet. Historia takich projektów, jak Wikipedia czy Librivox są dowodem ogromnego sukcesu e-wolontariatu. Ale i w skali kraju pojawiają się inicjatywy, które warto obserwować. Ostatnio Muzeum Auschwitz Birkenau ogłosiło inicjatywę, w ramach której zaprasza do współpracy hybrydowej osoby zainteresowane historią II wojny światowej (http://www.auschwitz.org/iab-zaangazuj-sie/wolontariat/otwiera się w nowej karcie).
Jeżeli reprezentujecie organizację dobroczynną i chcecie dowiedzieć się więcej o e-wolontariacie, zachęcamy do zapisów na bezpłatny kurs mailingowy „E-wolontariat krok po kroku” (https://minikurs.e-wolontariat.pl/otwiera się w nowej karcie). Dowiecie się z niego, o co zadbać podczas organizowania współpracy w ramach e-wolontariatu, gdzie szukać e-wolontariuszy i jak zadbać o to, żeby ta współpraca była satysfakcjonująca.
Portal organizacji pozarządowych ngo.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Źródło: Fundacja Dobra Sieć
https://publicystyka.ngo.pl/szansa-dla-ngo-e-wolontariat-niewykorzystany-potencjal-internetowych-wolontariuszy