W Warszawie obowiązuje zakaz używania jednorazowego plastiku podczas realizacji zadań publicznych. Które miasta dołączą do tego ekologicznego projektu?

Od 2019 r. warszawskie organizacje pozarządowe, realizujące zadania publiczne na zlecenie Urzędu m.st. Warszawy nie powinny używać przedmiotów jednorazowego użytku.
Zgodnie z zapisami paragrafu 8, pkt 1 – 2 wzoru umowy na realizację zadania publicznego otwiera się w nowej karcie organizacja realizująca zadanie publiczne na zlecenie stołecznego samorządu jest zobowiązana do: wyeliminowania z użycia przy wykonywaniu umowy jednorazowych talerzy, sztućców, kubeczków, mieszadełek, patyczków, słomek i pojemników na żywność wykonanych z poliolefinowych tworzyw sztucznych i zastąpienia ich wielorazowymi odpowiednikami lub jednorazowymi produktami ulegającymi kompostowaniu lub biodegradacji, w tym wykonanymi z biologicznych tworzyw sztucznych spełniających normę EN 13432 lub EN 14995, podawania wody lub innych napojów w opakowaniach wielokrotnego użytku lub w butelkach zwrotnych; podawania do spożycia wody z kranu, jeśli spełnione są wynikające z przepisów prawa wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
wykorzystywania przy wykonywaniu umowy materiałów, które pochodzą lub podlegają procesowi recyklingu; rezygnacji z używania jednorazowych opakowań, toreb, siatek i reklamówek wykonanych z poliolefinowych tworzyw sztucznych; zakazu używania balonów wraz z patyczkami plastikowymi; zakazu wypuszczania chińskich lampionów; zakazu używania sztucznych ogni i petard.
Co to jest norma EN 13432?
Norma EN 13432 służy do certyfikowania opakowań biodegradowalnych. Określa kryteria, na podstawie których można uznać, że dane opakowanie jest zdolne do recyklingu organicznego, czyli ekologiczne i biodegradowalne. Identyczne wymagania zawiera późniejsza norma EN 14995, która obowiązuje ogólnie dla produktów z biotworzyw. Obie normy zostały wprowadzone w krajach europejskich.

Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl

Dodaj komentarz