Od 2019 r. warszawskie organizacje pozarządowe, realizujące zadania publiczne na zlecenie Urzędu m.st. Warszawy nie powinny używać przedmiotów jednorazowego użytku.
Zgodnie z zapisami paragrafu 8, pkt 1 – 2 wzoru umowy na realizację zadania publicznego otwiera się w nowej karcie organizacja realizująca zadanie publiczne na zlecenie stołecznego samorządu jest zobowiązana do: wyeliminowania z użycia przy wykonywaniu umowy jednorazowych talerzy, sztućców, kubeczków, mieszadełek, patyczków, słomek i pojemników na żywność wykonanych z poliolefinowych tworzyw sztucznych i zastąpienia ich wielorazowymi odpowiednikami lub jednorazowymi produktami ulegającymi kompostowaniu lub biodegradacji, w tym wykonanymi z biologicznych tworzyw sztucznych spełniających normę EN 13432 lub EN 14995, podawania wody lub innych napojów w opakowaniach wielokrotnego użytku lub w butelkach zwrotnych; podawania do spożycia wody z kranu, jeśli spełnione są wynikające z przepisów prawa wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
wykorzystywania przy wykonywaniu umowy materiałów, które pochodzą lub podlegają procesowi recyklingu; rezygnacji z używania jednorazowych opakowań, toreb, siatek i reklamówek wykonanych z poliolefinowych tworzyw sztucznych; zakazu używania balonów wraz z patyczkami plastikowymi; zakazu wypuszczania chińskich lampionów; zakazu używania sztucznych ogni i petard.
Co to jest norma EN 13432?
Norma EN 13432 służy do certyfikowania opakowań biodegradowalnych. Określa kryteria, na podstawie których można uznać, że dane opakowanie jest zdolne do recyklingu organicznego, czyli ekologiczne i biodegradowalne. Identyczne wymagania zawiera późniejsza norma EN 14995, która obowiązuje ogólnie dla produktów z biotworzyw. Obie normy zostały wprowadzone w krajach europejskich.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl