Władze w NGO kolegialne.

Organizacja pozarządowa tworzy organy – władze. W niemal wszystkich NGO spotkamy zarząd, ale są też przecież komisje rewizyjne i inne ciała. Czy organy muszą być kolegialne? Czy zarząd może tworzyć jedna osoba? I co to właściwie jest „kolegialność”?
Utworzenie fundacji lub stowarzyszenia wymaga przemyślanej decyzji co do sposobu ukształtowania organizacji i jej struktur. Do najważniejszych kwestii należy m.in. skład organów. Zagadnienie dotyczące liczebności członków organu organizacji pozarządowej jest istotne co najmniej z dwóch względów: po pierwsze już na etapie uchwalania statutu należy podjąć decyzję co do zasad jej działania, w tym kompozycji, organów. Nieprawidłowe uregulowanie tej kwestii może pociągnąć za sobą skutek w postaci odmowy rejestracji. Po drugie, w przypadku organu kontroli lub nadzoru jego liczebność determinuje możliwość ubiegania się przez organizację o status organizacji pożytku publicznego.Wypracowano stanowisko, zgodnie z którym wobec milczenia ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach w sprawie liczebności zarządu, to statut fundacji decyduje o składzie tego organu8, który może być dowolny, w tym również jednoosobowy. Problem kolegialności organów aktualizuje się jednak w sytuacji, gdy organizacja pozarządowa pragnie uzyskać status organizacji pożytku publicznego. Wśród wymogów warunkujących nadanie statusu organizacji pożytku publicznego znajduje się bowiem posiadanie kolegialnego organu kontroli lub nadzoru.
Ze względu na skromną liczbę publikacji dotyczących wykładni pojęcia „kolegialność” w odniesieniu do organów fundacji i stowarzyszeń przydatne okazuje się sięgnięcie do opracowań dotyczących osób prawnych uregulowanych w Kodeksie spółek handlowych. Pomocne są zwłaszcza komentarze do przepisów wprowadzających możliwość powołania komitetów w ramach organów prostej spółki akcyjnej. Wskazuje się w nich bowiem, że komitety, podobnie jak organy wieloosobowe, dla usprawnienia pracy których zostały stworzone, są ciałem kolegialnym, w którego skład wchodzi minimum dwóch członków danego organu16. W kontekście prostej spółki akcyjnej wyjaśniono również, że organ kolegialny to organ wieloosobowy, tj. tworzony przez więcej niż jedną osobę, ale w praktyce zwykle składający się z więcej niż dwóch osób. Niedochowanie wymogu posiadania kolegialnego organu kontroli lub nadzoru pociągać będzie za sobą negatywne skutki w postaci odmowy przyznania fundacji lub stowarzyszeniu statusu organizacji pożytku publicznego. Jeżeli zatem nie przewidzieliśmy w statucie funkcjonowania organu kontroli lub nadzoru albo co prawda przewidzieliśmy, ale organ ten nie spełnia wymogów wskazanych w art. 20 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, dokonać należy odpowiednich zmian w statucie. Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie nie nakazuje, aby wymogi stawiane organowi kontroli lub nadzoru były spełnione już w momencie powołania organizacji do życia. Wystarczające jest zatem, jeżeli organizacja spełnia ustawowe przesłanki nadania statusu organizacji pożytku publicznego w chwili rozpatrywania wniosku o jego nadanie. Nie ma również przeszkód, aby jednocześnie złożyć wniosek o zmianę statutu, wpis organu kontroli lub nadzoru i nadanie statusu organizacji pożytku publicznego. Niezależnie jednak od wymogów w zakresie liczebności organów stawianych organizacjom przez prawo, nie mniej istotne jest takie ich ukształtowanie, aby mogły sprawnie funkcjonować. Z perspektywy zaś działalności organizacji zarząd trzyosobowy jest bardziej praktyczny od zarządu, w którego skład wchodzą tylko dwie osoby. W przypadku bowiem rozbieżności zdań dwóch członków zarządu powstanie pat decyzyjny. Jeżeli zaś jednemu z dwóch członków zarządu, pełniącemu zwykle funkcję prezesa zarządu, przyznamy głos decydujący, wówczas w zasadzie podejmować będzie on decyzje jednoosobowo. Jednoosobowy zarząd z kolei będzie kłopotliwy w przypadku chęci zawarcia przez jedynego członka zarządu umowy z fundacją (w przypadku stowarzyszeń problem ten został rozwiązany ustawowo – w umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu stowarzyszenie reprezentuje członek organu kontroli wewnętrznej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków), zwłaszcza jeżeli nie przewidziano działania innych organów. Nadto, zarząd kolegialny stwarza większą gwarancję realizacji celów fundacji oraz ogranicza możliwe nadużycia. Niemniej, organizacjom pozostawia się dość dużą swobodę w kwestii ukształtowania organów, ponieważ w praktyce to statut przesądza o tym, czy będą one jednoosobowe czy kolegialne. Jeżeli jednak zdecydujemy się na kolegialny zarząd albo potrzebujemy kolegialnego organu kontroli lub nadzoru, aby uzyskać status organizacji pożytku publicznego, wystarczy, jeżeli będzie on składał się z co najmniej dwóch osób.

Więcej informacji: http://www.centrumprobono.pl
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl

https://publicystyka.ngo.pl/wladze-w-ngo-kolegialne-czyli-jakie

Komisja przyjmuje umowę o partnerstwie z Polską na lata 2021-2027 o wartości 76,5 mld euro

Komisja przyjęła umowę o partnerstwie z Polską, w której określono polską strategię inwestycyjną w ramach polityki spójności na lata 2021–2027 o wartości 76,5 mld EUR. Fundusze polityki spójności będą sprzyjać spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w polskich regionach oraz wspierać realizację kluczowych priorytetów UE, takich jak transformacja ekologiczna i cyfrowa. Fundusze te będą również wspierać konkurencyjny, innowacyjny i zrównoważony wzrost gospodarczy kraju oraz sprzyjać włączeniu społecznemu i rozwojowi umiejętności osób mających trudności z integracją na rynku pracy. Fundusze polityki spójności będą wspierać transformację ekologiczną Polski. 17,9 mld euro zostanie zainwestowanych w odnawialne źródła energii i gospodarkę o obiegu zamkniętym w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Z dekarbonizację sektora transportu, inwestycje w kolej, czysty transport publiczny i bezemisyjne paliwa oraz rozwój transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T) zostanie przeznaczona z funduszy kwota 20 mld euro. Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji zapewni 3,85 mld euro pięciu regionom najdotkliwiej odczuwającym skutki przejścia na gospodarkę neutralną dla klimatu, czyli województwom śląskiemu, wielkopolskiemu, dolnośląskiemu, łódzkiemu i małopolskiemu. Środki te pomogą w restrukturyzacji przedsiębiorstw i we wdrażaniu przyjętych przez nie innowacyjnych sposobów przejścia na gospodarkę niskoemisyjną. Będą również wspierać zatrudnienie w odnośnych przedsiębiorstwach oraz poprawę jakości kształcenia formalnego i pozaformalnego w celu zwiększenia umiejętności pracowników.
Umowa o partnerstwie przewiduje wspieranie zdolności przedsiębiorstw i instytucji w zakresie badań naukowych i innowacji oraz opracowywanie rozwiązań cyfrowych przez przedsiębiorstwa i sektor publiczny. Przewiduje również pomoc w ukończeniu budowy infrastruktury szerokopasmowej.
Z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus zostanie wypłacone łącznie 12,9 mld euro na wsparcie zatrudnienia i działań społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem udziału kobiet w rynku pracy oraz usług opieki nad dziećmi. Fundusz będzie również wspierał integrację osób niepełnosprawnych i ze środowisk migracyjnych na rynku pracy, a także poprawę umiejętności obywateli, m.in. umiejętności cyfrowych. 3 mld euro w ramach tej ogólnej kwoty zostanie przeznaczone na wsparcie włączenia społecznego poprzez poprawę jakości i dostępności usług pomocy społecznej i opieki zdrowotnej. Ważnym celem jest wspieranie usług opieki długoterminowej dla osób starszych i osób z niepełnosprawnościami, podstawowej opieki zdrowotnej i świadczeń w zakresie zdrowia psychicznego. Fundusze te będą również służyć integracji obywateli państw trzecich i Romów. Wreszcie kwotą ok. 62 mln euro zostanie wsparte budowanie zdolności partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
Ponad 3,5 mld euro zostanie zainwestowane na zwiększenie zaangażowania władz lokalnych we wdrażanie polityki spójności. Będzie się to odbywać poprzez podejście oddolne oraz partnerstwa między władzami lokalnymi a innymi zaangażowanymi stronami w ramach zintegrowanych narzędzi terytorialnych, takich jak rozwój lokalny kierowany przez społeczność i zintegrowane inwestycje terytorialne.
Ok. 512 mln euro z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury zostanie przeznaczone na wsparcie sektorów rybołówstwa i akwakultury dla ułatwienia im transformacji ekologicznej. Fundusz będzie również wspierał środowisko morskie i ochronę różnorodności biologicznej, a także restrukturyzację floty w celu dostosowania jej do dostępnych uprawnień do połowów oraz w celu zwiększenia odporności sektorów.
Komisarz ds. spójności i reform Elisa Ferreira stwierdziła: Polska wciąż jest największym beneficjentem funduszy UE, co pokazuje, że kraj ten chce nadal rosnąć i dążyć w kierunku nowocześniejszej, bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarki. Jest to również współmierne do wyzwań, z którymi Polska mierzy się obecnie i z którymi będzie się mierzyć w najbliższej przyszłości. Umowa o partnerstwie stanowi nowe otwarcie o perspektywie długoterminowej w celu wspierania rozwoju polskich regionów. Wspieramy dążenie Polski do dekarbonizacji i cyfryzacji.
Komisarz do spraw miejsc pracy i praw socjalnych Nicolas Schmit oświadczył: Cieszę się, że Polska planuje wykorzystywać fundusze europejskie, aby inwestować w kluczowe usługi społeczne oraz pomagać ludziom w podnoszeniu umiejętności i znajdowaniu zatrudnienia. Dzięki udoskonaleniu opieki nad dziećmi i opieki długoterminowej udział kobiet w rynku pracy może wzrosnąć, co pozytywnie wpłynie na gospodarkę i społeczeństwo. Zasadnicze znaczenie ma przeznaczenie funduszy na środki ochrony socjalnej i opiekę zdrowotną. Polska wykorzysta również EFS+, aby zwiększyć zdolności organizacji społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych, co zdaniem Komisji jest niezbędne w zdrowej społecznej gospodarce rynkowej. Komisarz do spraw środowiska, oceanów i rybołówstwa Virginijus Sinkevičius stwierdził: Niebieska gospodarka Europy odgrywa kluczową rolę we wspieraniu społeczności nadbrzeżnych i dekarbonizacji naszej gospodarki. Przyjęta dziś umowa o partnerstwie stworzy warunki sprzyjające harmonijnemu wdrażaniu działalności morskiej i przybrzeżnej, wspierając przyszłościową, odporną transformację sektorów rybołówstwa i akwakultury oraz ochronę środowiska morskiego i różnorodności biologicznej. Umowa wniesie wkład w międzynarodowe zarządzanie oceanami oraz rozwój zrównoważonej niebieskiej gospodarki w Polsce.
Umowa partnerstwa z Polską umożliwi inwestycje z funduszy polityki spójności w terenie. Obejmuje ona 8 programów krajowych, 16 programów regionalnych, 8 programów współpracy transgranicznej i 4 programy współpracy międzyregionalnej. Umowa określa również kwestie wdrażania i kwalifikowalności w ramach Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i powiązanych planów sprawiedliwej transformacji w pięciu polskich regionach najbardziej dotkniętych transformacją klimatyczną. Każde państwo członkowskie przygotowuje umowę o partnerstwie we współpracy z Komisją. Jest to dokument strategiczny dotyczący programowania inwestycji z funduszy polityki spójności i EFMRA w trakcie obowiązywania wieloletnich ram finansowych. Koncentruje się on na priorytetach UE, określając strategię i priorytety inwestycyjne określone przez państwo członkowskie. Zawiera również wykaz krajowych i regionalnych programów przewidzianych do realizacji w terenie, a także orientacyjny roczny przydział środków finansowych na poszczególne programy. Umowa z Polską jest jedenastą umową o partnerstwie przyjętą na okres finansowania 2021–2027 – wcześniej zawarto umowy z Grecją, Niemcami, Litwą, Austrią, Finlandią, Czechami, Danią, Francją, Szwecją i Holandią. W myśl rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów na lata 2021–2027 państwa członkowskie muszą przy wdrażaniu programów polityki spójności spełniać tzw. horyzontalne i tematyczne warunki podstawowe. Jednym z nich jest wymóg zgodności z Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej. Opracowując programy, państwa członkowskie muszą ocenić, czy warunki podstawowe zostały spełnione. Jeżeli Komisja nie zgadza się z tą oceną, nie może zwrócić wydatków związanych z częściami danego programu, dopóki warunki nie zostaną spełnione. Państwa członkowskie muszą zapewnić, aby warunki pozostawały spełnione przez cały okres programowania.

Źródło: Komisja Europejska, www.ec.europa.eu
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
Przedstawiciel Biura: Jarosława Suchecka
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
bruksela@lubuskie.pl
Biuro Współpracy Zagranicznej i Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Dyrektor: Radosław Brodzik
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze

https://bruksela.lubuskie.pl/PL/108/2397/Komisja_przyjmuje_umowe_o_partnerstwie_z_Polska_na_lata_2021-2027_o_wartosci_76_5_mld_euro/k/?fbclid=IwAR0I6o_RFAWUuEZf0aYTs2t2Z4u7VQsoZuofmxgRDppRuQbxPVgAXIC9k0M

Nowe kalkulatory wynagrodzeń LIPIEC 2022

Z PORADNIK.NGO.PL wyliczysz wynagrodzenie wypłacane na podstawie umów o pracę oraz umów-zleceń zgodnie z nowymi przepisami, które obowiązują od 1 lipca 2022 roku. Te przepisy to nowelizacja tzw. Polskiego Ładu, czyli zmian w podatkach, które weszły w życie na początku roku, ale które – jak się okazało – jeszcze w połowie roku trzeba było poprawić.
Zmiany mają duże znaczenie dla podatników, ale muszą się też z nimi zapoznać „działy” księgowe i kadrowe organizacji pozarządowych – muszą wiedzieć jak wypłacić wynagrodzenia. Zachęcamy do skorzystania z kalkulatorów. Warto zapoznać się też z informacją: Polski Ład a NGO od 1 lipca 2022.

https://publicystyka.ngo.pl/nowosc-w-poradnik-ngo-pl-kalkulatory-wynagrodzen-lipiec-2022

Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy z podpisem Prezydenta

Uelastycznienie rynku pracy, większe możliwości korzystania z kursów nauki języka polskiego, a także tworzenie punktów przedszkolnych dla dzieci z Ukrainy – to najważniejsze założenia podpisanej przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
– To przede wszystkim uelastycznienie rynku pracy, większe możliwości korzystania z kursów nauki języka polskiego przez obywateli Ukrainy, a także tworzenie punktów przedszkolnych dla dzieci z Ukrainy. Systemowe rozwiązania mają pomóc naszym wschodnim sąsiadom łatwiej i szybciej odnaleźć się w nowej rzeczywistości w Polsce – mówi minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
Nowelizacja zwiera także rozwiązania mające na celu przypadków pobierania świadczeń przez obywatela Ukrainy, który utracił do nich prawo
Inne rozwiązania
W nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy znalazły się także rozwiązania, które:

  • dostosowują przepisy do sytuacji, w której bezpośredni wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy nie jest już konieczny dla objęcia obywatela Ukrainy przepisami ustawy. Aktualne przepisy zakładają wjazd tylko przez granicę, na której prowadzona jest kontrola graniczna. Tymczasem wjazd mógł nastąpić przez granicę wewnętrzną – np. przez granicę z Republiką Słowacką.
  • wskazują Komendanta Głównego Straży Granicznej jako organ właściwy pełniący funkcję krajowego punktu kontaktowego do celów wymiany z właściwymi organami innych państw członkowskich Unii Europejskiej informacji dotyczących osób korzystających z ochrony czasowej oraz rozszerza katalog podmiotów posiadających dostęp do rejestru obywateli Ukrainy, którym nadano numer PESEL o wojewodów.
  • rozszerzają uprawnienia Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych do przyjęcia w formie darowizny, przechowywania i wydania oraz wywozu na terytorium Ukrainy obok produktów leczniczych także wyrobów medycznych
  • w zakresie świadczenia pieniężnego w wysokości 40 zł na zakwaterowanie i wyżywienie wprowadza zasadę, że wniosek o świadczenie pieniężne składa się w terminie miesiąca od ostatniego dnia okresu objętego wnioskiem; wnioski złożone po upływie terminu pozostawione zostaną bez rozpoznania
    Dodatkowo ustawa wprowadza zmiany w zakresie warunków techniczno-budowlanych budynków wykorzystywanych na potrzeby zbiorowego zamieszkania obywateli Ukrainy. W praktyce upraszcza procedury związane z przebudową, remontem, zmianą sposobu użytkowania budynków lub ich części, które są w posiadaniu jednostek samorządu terytorialnego.

https://www.gov.pl/web/rodzina/nowelizacja-ustawy-o-pomocy-obywatelom-ukrainy-z-podpisem-prezydenta

Akademia Fundacji ORLEN szkoli lokalne organizacje

W organizacjach pozarządowych często jedna osoba zajmuje się wszystkim. Nie ma podziału ról, struktury zatrudnienia, brakuje strategii działań. Szkolenia „Akademii Fundacji ORLEN” pozwalają zapanować nad tym − sprawniej funkcjonować i osiągać cele. Sprawdź, dlaczego warto z nich skorzystać.
Jak wzmacniać motywację, zbierać fundusze, rozwiązywać konflikty, czy komunikować się z mediami – to tylko niektóre z tematów szkoleń „Akademii Fundacji ORLEN”. Podczas cyklu 17 warsztatów, liderzy NGO uczyli się, jak wzmacniać swoje kompetencje w zarządzaniu organizacjami. W szkoleniach brali udział beneficjenci programów grantowych Fundacji ORLEN, warsztaty poprowadzili specjaliści Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu.
Prezes Fundacji ORLEN Katarzyna Różycka mówi, że „Akademia Fundacji ORLEN” była odpowiedzią na potrzeby beneficjentów Fundacji, którzy oprócz wsparcia finansowego, oczekiwali pomocy merytorycznej w celu profesjonalizacji ich organizacji. − Trudność w realizacji tego działania polegała na tym, że naszymi beneficjentami są organizacje z całej Polski, działają w znacznej odległości od siebie. Po wybuchu pandemii COVID-19 zaczęliśmy analizować możliwość przeprowadzenia cyklu w formacie on-line. Następnie dzięki przeprowadzeniu dwóch badań wśród naszych beneficjentów wypracowaliśmy komfortową dla nich formułę projektu, wybraliśmy najciekawsze tematy szkoleń i rozpoczęliśmy realizację.
Szkolenia cieszyły się ogromnym powodzeniem. − Dwie edycje „Akademii Fundacji ORLEN” spotkały się z bardzo dużym zainteresowanie ze strony naszych beneficjentów. W przypadku niektórych warsztatów liczba zgłoszeń ponad dwukrotnie przewyższała liczbę przewidzianych 25 miejsc – mówi Katarzyna Różycka.
„Akademia Fundacji ORLEN” ewoluowała. − Podczas realizacji pierwszej edycji, nasi beneficjenci uznali, że chcieliby pogłębiać swoją wiedzę poprzez indywidualne konsultacje z ekspertami. Ten komponent wprowadziliśmy więc w kolejnej, tegorocznej odsłonie projektu – opowiada koordynator programu Adam Kobryń. − Oprócz warsztatów, uczestnicy Akademii mieli okazję skorzystać z indywidualnych konsultacji z tematów, poruszanych podczas szkoleń. Jak podkreśla koordynator programu, materiał został dostosowany do potrzeb uczestników. − Były to zarówno szkolenia z kontaktu z dziennikarzami, ale też warsztaty lidera, czy zajęcia z ewaluacji projektów. Oprócz tego, odbyły się również dwa szkolenia otwarte, na które przeprowadziliśmy rekrutację na Facebooku. W nich mogły wziąć udział organizacje, które nie są naszymi beneficjentami − wyjaśnia.
Hanna Wesołowska-Starzec, ekspert ds. komunikacji i PR, ocenia, że organizując Akademię, Fundacja ORLEN podjęła się bardzo ważnego zadania.
– Zamiast wsparcia finansowego, czy rzeczowego, daje organizacjom narzędzia, żeby sprawniej funkcjonowały i osiągały swoje cele. To bardzo mądre postępowanie i − moim zdaniem − przyniesie wymierne efekty – mówi Hanna Wesołowska-Starzec.
W ramach „Akademii Fundacji ORLEN” Hanna Wesołowska-Starzec przeprowadziła z uczestnikami warsztaty storytellingu oraz wystąpień publicznych i prezentacji. – Pięciogodzinne spotkania zostały zaplanowane tak, aby poprzez treningi i warsztaty uczestnik skorzystał i nauczył się jak najwięcej w wygodnej formie online. Dzięki temu łączyliśmy się z całą Polską. Beneficjenci Fundacji ORLEN, biorąc udział w Akademii, mieli możliwość udoskonalić lub poznać cały wachlarz elementów wiedzy i praktyki, które składają się na sprawne funkcjonowanie organizacji. Mogli też przećwiczyć je z różnymi trenerami.
To ważne zwłaszcza z tego powodu, że − w opinii Hanny Wesołowskiej-Starzec − organizacje pozarządowe wymagają odpowiedniej kadry. – Nie chodzi o ekspertów, wyszkolonych na poziomie nauki, czy biznesu, ale o ludzi, którzy mają wsparcie merytoryczne, ciągle się doskonalą i wierzą w realizację wyznaczonych celów. Działaczom pozarządowym należy dodać także pewności siebie, a ta przychodzi między innymi w trakcie szkoleń, konsultacji oraz w budowaniu wzajemnych relacji z innymi organizacjami, np. podczas takich spotkań jak „Akademia Fundacji ORLEN”.
Hanna Wesołowska-Starzec uważa także, że jednym z najczęstszych problemów w organizacjach pozarządowych jest brak struktury. – Często wygląda to tak, że jedna osoba zajmuje się wszystkim. Nie ma podziału ról, ani struktury zatrudnienia. Organizacjom brakuje też strategii działań. Są cele statutowe, ujęte w formalny sposób, ale nie są one realizowane w przemyślany, logiczny sposób.
Ekspert ds. komunikacji i PR podkreśla, że wielu uczestników „Akademii Fundacji ORLEN” wykazuje ogromny entuzjazm do działania. – Mamy do czynienia z organizacjami z bardzo małych miejscowości, które mają niezwykle silną wolę pracy. To piękny start, bez którego ani rusz. Podczas naszych zajęć większość wykazywała się dużą aktywnością: zadawała pytania i mówiła o swoich rzeczywistych problemach. Program szkoleń „Akademii Fundacji ORLEN” zbudowaliśmy tak, aby zacząć te problemy rozwiązywać krok po kroku.
Również Robert Kawałko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu i jeden z prowadzących szkolenia „Akademii Fundacji ORLEN” uważa, że warsztaty pozwoliły liderom organizacji pozarządowych zdobyć konkretną wiedzę, niezbędną w prowadzeniu organizacji. − Wiedzą już, co to „design thinking”, „benchmark”, jak się planuje kampanie fundraisingowe, znają nowe metody kierowania ludźmi i projektami. Nawiązali kontakty, które niekiedy pozostaną na lata. Udowodnili też, że dla chcącego, nawet szkolenia online są wartościowe – podkreśla. Zaznacza, że zajęcia na Akademii konfrontowały przedstawicieli NGOs z realnymi problemami. – Uczestnicy byli zaskoczeni, jak bardzo ta wiedza dotyka ich własnych doświadczeń w organizacjach pozarządowych. To nie były kolejne wykłady, które być może przydadzą im się za sto lat albo i nigdy. Aranżując podczas zajęć praktycznych różne sytuacje, ujawnialiśmy braki, które liderzy organizacji muszą koniecznie uzupełnić. Ci ambitni muszą to zrobić natychmiast.
Robert Kawałko prowadził zajęcia na temat budowania stabilności finansowej organizacji dzięki fundraisingowi. − Podczas warsztatów od razu konfrontowaliśmy słuchaczy z konkretnymi sytuacjami. Prosiliśmy na przykład o wybranie jednej z organizacji, biorących udział w szkoleniu, i próbę wpłacenia jej pieniędzy. Okazywało się, że ten, kto dostał te pieniądze, nie może ich przyjąć, bo na swojej stronie internetowej nie ma numeru konta, albo nie ma ikony „wpłać”. To jest zderzenie z rzeczywistością, które motywuje do zmiany. Wielu uczestników nie potrafiło też powiedzieć w pół minuty o sukcesach swojej organizacji, Na przykład mówili: „Pomagamy dzieciom”, a tu trzeba powiedzieć konkretnie: na przykład ile z nich pojechało dzięki danej organizacji na wakacje – opowiada Robert Kawałko. Podkreśla, że „Akademia Fundacji ORLEN” pozwala zdobyć uczestnikom wiedzę menadżerską, z różnych aspektów zarządzania. − Czyli jak komunikować się z ludźmi, jak zbierać pieniądze i jak realizować te wszystkie cele, które są obiecane w statucie. Czasami liderzy organizacji pozarządowych opierają się na archaicznych sposobach działania. Nie znają narzędzi, metod i trendów, które pojawiają się współcześnie na rynku. I my im je pokazujemy.
Zachęcamy do podnoszenia kwalifikacji.
Robert Kawałko mówi też o przełamywaniu przyzwyczajeń uczestników Akademii. – To są liderzy organizacji, członkowie zarządów, nawet założyciele fundacji, prowadzący projekty warte czasem kilka milionów. A jednocześnie to kadra, która nie ma czasu, bądź nawyku, żeby podnosić swoje kwalifikacje. Te szkolenia zanurzają ich trochę w tematyce metod zarządzania. Pokazujemy, że można inaczej, że jeszcze wielu rzeczy nie robili, wielu książek nie przeczytali i od wielu ludzi się nie uczyli. W niektórych organizacjach, żeby wesprzeć jakiś szczytny cel, wciąż idzie się na pocztę i stoi w kolejce. Tymczasem współczesny darczyńca oczekuje, że za pół minuty wszystko będzie skończone i dostanie maila: „Twoja wpłata dotarła do odbiorcy”. Jednak, żeby do tego doszło, trzeba wykonać wcześniej kilka czynności: wypełnić papiery, podpisać umowę z operatorem, wymyślić tekst z podziękowaniami. Organizacje muszą nadgonić te kwestie – podkreśla ekspert z „Akademii Fundacji ORLEN” i zaraz dodaje: − Słowa uznania dla Fundacji ORLEN, która trafiła z tymi szkoleniami w dziesiątkę, znakomicie wstrzeliwując się w potrzeby ludzi trzeciego sektora. I dla samych uczestników, którzy − mimo wielu obowiązków − znaleźli w sobie motywację, by czasem do późnego wieczora uczyć się nowoczesnego zarządzania – wyjaśnia Robert Kawałko. Prezes Fundacji ORLEN Katarzyna Różycka ocenia, że po realizacji dwóch edycji inicjatywy widać, jak wartościowe jest tego typu wsparcie dla beneficjentów Fundacji. − Daje możliwość na dynamiczny rozwój organizacji. W ramach programu otrzymaliśmy wiele podziękowań dotyczących zrealizowanych warsztatów. Ewaluacja, którą przeprowadziliśmy po pierwszej edycji projektu pokazała pozytywne efekty inicjatywy – ponad 80% organizacji zwiększyło liczbę prowadzonych projektów, ponad 70% uczestników wskazało, że sytuacja w ich organizacji polepszyła się dzięki wiedzy wyniesionej z warsztatów. Pomimo zdalnej formuły projektu, udało nam się stworzyć społeczność Akademii – uczestnicy nawiązali znajomości, które kontynuują już po zakończeniu projektu. Co więcej kilkukrotnie dostaliśmy prośby, aby zorganizować stacjonarne spotkanie uczestników – opowiada Katarzyna Różycka.

https://publicystyka.ngo.pl/skuteczny-lider-inspirujacy-projekt-akademia-fundacji-orlen-szkoli-lokalne-organizacje

Poznaliśmy lubuskich liderów biznesu społecznego

Gala finałowa konkursu „Lubuski Włącznik” za nami. 1 lipca w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze odbyła się uroczystość rozstrzygnięcia VII edycji Konkursu „Lubuski Włącznik. Lider Biznesu Społecznego”. Nagrody wręczył dyrektor ROPS Jakub Piosik.
Organizatorem konkursu jest Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Zielonej Górze. Konkurs odbywa się cyklicznie, a jego głównym założeniem jest wzmacnianie pozycji podmiotów ekonomii społecznej z terenu województwa lubuskiego (stowarzyszeń, fundacji, spółdzielni socjalnych, spółek non profit, centrów integracji społecznej, które również mocno zaangażowały się w pomoc uchodźcom), a także wyróżnienie samorządów aktywnie działających na rzecz rozwoju ekonomii społecznej.
W tym roku wyłoniono laureatów w czterech kategoriach:
kategoria I. Lider Przedsiębiorczości Społecznej

  • LAUREAT Grupa Alivio Spn.s
  • WYRÓŻNIENIE FUNDACJA ALAS
    kategoria II. Lider Reintegracji
  • LAUREAT Międzygminne Centrum Integracji Społecznej „Rozwój” w Kożuchowie
  • WYRÓŻNIENIE Zakład Aktywności Zawodowej w Kamieniu Wielkim
    kategoria III. Lider Społecznego Działania
  • LAUREAT VIKTORIYA KORNIYENKO SPÓŁDZIELNIA SOCJALNA „VICTORIA”
  • WYRÓŻNIENIE Janusz Sulczewski z Żarskiej Spółdzielni Socjalnej
    Zwycięzcy to podmioty i osoby, które w szczególny sposób wyróżniły się swoją działalnością na rzecz drugiego człowieka.
    kategoria IV. Urząd Przyjazny Podmiotom Ekonomii Społecznej
  • Ośrodek Pomocy Społecznej w Małomicach
  • Ośrodek Pomocy Społecznej w Zbąszynku
  • Gmina Świebodzin

https://lubuskie.pl/wiadomosci/18907/poznalismy-lubuskich-liderow-biznesu-spolecznego–?fs=e&s=cl&fbclid=IwAR3u_mESYsabnVtEcPfrOH2boRX8UWQP8PUW8aAB7LRhursOECvy9tpNdGk

W województwie lubuskim rozpoczęły działalność trzy gospodarstwa opiekuńcze

01.07.2022 r. swoją działalność rozpoczęły w województwie lubuskim trzy gospodarstwa opiekuńcze. Gospodarstwom, które podjęły się nowego wyzwania, życzymy sukcesów i wytrwałości,a seniorom i osobom z niepełnosprawnościami wspaniałych chwil spędzonych w miłej i domowej atmosferze.

https://www.facebook.com/efektsynergi/photos/a.536279233443130/1264557000615346/

Lubuskie na wakacje 2022 – kalendarz wydarzeń na lipiec. Propozycje kulturalne, turystyczne, sportowe i rekreacyjne.

Lubuskie na wakacje 2022 – kalendarz wydarzeń na lipiec. Propozycje kulturalne, turystyczne, sportowe i rekreacyjne.
Lubuskie dzięki swojemu położeniu i wielokulturowości jest pełne ciekawych miejsc. Region kusi przyrodą, a florę i faunę można podziwiać eksplorując malownicze zakątki rowerem, kajakiem i podczas pieszych wycieczek. Lubuskie na wakacje proponuje również mnóstwo wydarzeń i moc doznań. Gdzie koniecznie trzeba zajrzeć?
Wakacje z książką i kulturą
Czym kusi Biblioteka Norwida w Zielonej Górze? „Letnia Czytelnia Norwida”, „Z książką na leżaku”, warsztaty fotograficzne dla seniorów to tylko niektóre z propozycji.
Gorzowska książnica im. Z. Herberta zaprasza natomiast na wakacyjne rozmaitości. To program edukacyjno-kulturalny skierowany do dzieci, obejmujący działania twórcze i artystyczne – warsztaty plastyczne, rękodzielnicze, zajęcia techniczne, spotkania literacko-animacyjne, zagadki, quizy, zabawy – inspirowane literaturą dziecięco-młodzieżową.
Podczas wakacji w przestrzeniach Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, oprócz wystaw, których inauguracja nastąpi w lipcu, można zwiedzać ekspozycje czasowe takie jak: Jan Wołek „Mój pejzaż”, 100 lat Muzeum w Zielonej Górze, Albert Severin – pierwszy architekt Grünbergu, Zielona Góra w sztuce (fragmenty), Prace dziecięce z Indii.
Oprócz wydarzeń czasowych muzeum udostępnia swoje zbiory, które prezentowane są na dwunastu wystawach stałych: Muzeum Wina, Galeria Złotego Grona. Kolekcja Sztuki Polskiej XX wieku, Dziedzictwo i współczesność. Zielona Góra – region lubuski, Galeria witraży Marii Powalisz-Bardońskiej, Sala Zegarowa, Galeria Mariana Kruczka, Muzeum Dawnych Tortur i.in.
W Muzeum Lubuskiego im. Jana Dekerta w Gorzowie Wlkp. w lipcu zorganizowane zostały półkolonie oraz wakacyjne zajęcia edukacyjne dla dzieci. W lipcu w filii Zespół Willowo-Ogrodowy przy ul. Warszawskiej 35 w Gorzowie Wielkopolskim zostaną zorganizowane dwa turnusy wakacyjne.Wakacje na sportowo
Jak co roku, WOSiR Drzonków zaprasza do Ośrodka na aktywny wypoczynek oraz rekreacje zarówno dzieci, klientów indywidualnych oraz firmy i grupy zorganizowane. Na licznych obiektach sportowo-rekreacyjnych oraz terenach zieleni odbywają się półkolonie dla dzieci oraz imprezy sportowo-rekreacyjne.
Do dyspozycji czynna jest od poniedziałku do niedzieli – pływalnia olimpijska 50-metrowa (10 torów).
W WOSIR Drzonków przez cały okres wakacji odbywa się wiele imprez sportowych krajowych i międzynarodowych, które warto obejrzeć. WOSiR zaprasza całe rodziny do oglądania i kibicowania.
02.07-3.07.2022 Zawody Regionalne w skokach
30-31.07.2022 Zawody Regionalne w skokach
21-24.07.2022 Garbobranie ZLOT GARBUSOW 2022
Programy minutowe poszczególnych imprez będą dostępne na stronie www.drzonkow.plMuzyczna uczta
Filharmonia Zielonogórska zaprasza na koncert symfoniczny na zakończenie sezonu artystycznego 2021/2022. Koncert odbędzie się 2 lipca i usłyszymy zarówno Orkiestrę Filharmonii Zielonogórskiej jaki i Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej. W lipcu odbędą się także koncerty przed budynkiem Filharmonii (17 i 22 lipca). Przedsionek Raju
Zanim w sierpniu przeniesiemy się do muzycznego raju, Lubuskie zaprasza do jego przedsionka! Podobnie jak w poprzednich latach gwiazd festiwalu Muzyka w Raju – który w naszym regionie odbędzie się już po raz 20. – będzie można najpierw wysłuchać w miejscowościach, do których takie wydarzenia po prostu nie docierają. Skrzypaczka Jesenka Balic Zunic, flecista Sławomir Drózd, klawesynistka Joanna Boślak-Górniok to artyści, którzy kształcili się na prestiżowych uczelniach, rozwijali się pod okiem wielkich mistrzów, a obecnie koncertują w najważniejszych salach Polski i Europy. Tymczasem na przełomie czerwca i lipca zobaczymy ich np. w kościołach w Przytoku, Bieczu, Międzylesiu, Brodach czy w pracowni artystycznej w – znajdującej się na granicy Lubuskiego i Wielkopolski – Nądni.
Program wydarzenia na stronie: https://przedsionekraju.pl/wydarzenie/
Lato z profilaktyką
W te wakacje Samorząd Województwa Lubuskiego zaplanował osiem Pikników Zdrowia i Profilaktyki. W lipcu pikniki odbędą się w Iłowej (3 lipca), Lubięcinie (10 lipca) oraz Wschowie (17 lipca),
Pikniki są realizowane w ramach projektów unijnych, które dotyczą bezpłatnych badań profilaktycznych.
Swoje stoisko na piknikach będzie miał Departament Ochrony Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Na nim dowiemy się więcej o profilaktyce nowotworów piersi, szyjki macicy i jelita grubego w województwie lubuskim. W regionie funkcjonują programy zdrowotne, które umożliwiają skorzystanie z badań profilaktycznych, m.in. cytologii i mammografii.
W imprezach uczestniczą (rotacyjnie) podmioty lecznicze nadzorowane przez samorząd województwa lubuskiego – m.in. Szpital Uniwersytecki w Zielonej Górze, Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki w Gorzowie Wlkp., Lubuski Specjalistyczny Szpital Pulmonologiczno-Kardiologiczny w Torzymiu, Lubuskie Centrum Ortopedii w Świebodzinie, zielonogórski Medkol, Ośrodek dla Osób Uzależnionych w Nowym Dworku, Szpitale w Ciborzu i Międzyrzeczu czy Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży w Zaborze. Oprócz tego do udziału w imprezach zapraszane są także lokalne przychodnie, szpitale oraz regionalni producenci zdrowej żywności czy propagatorzy zdrowego stylu życia.
Festiwal Teatrów Ogródkowych – SCENA LETNIA w Gorzowie Wlkp.
Teatr im. J. Osterwy będzie po raz dwudziesty organizatorem przedsięwzięcia Festiwal Teatrów Ogródkowych – SCENA LETNIA. Wydarzenie posiada swoją markę na kulturalnej mapie Polski i cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno mieszkańców Gorzowa Wlkp., jak i przybyłych do niego turystów. Program tegorocznej edycji eventu obejmuje 18 wydarzeń (m.in. monodram w wykonaniu Andrzeja Seweryna, Artur Barciś Show i spektakl muzyczny z udziałem aktorów gorzowskiego i lwowskiego teatru) przy uczestnictwie ok. 16 tys. widzów.
Klub Kultury Filmowej z siedzibą w Zielonej Górze organizuje Międzynarodowy Festiwal Filmowy 51. Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie. W ramach wydarzenia odbywają się konkursy o nagrody Złotego, Srebrnego i Brązowego Grona w kategorii filmu fabularnego, w kategorii filmów dokumentalnych oraz w kategorii krótkich filmów fabularnych. Tegoroczna edycja przedsięwzięcia będzie koncentrować się na idei braterstwa, zaś program wydarzenia obejmie prezentację dorobku kinematografii ukraińskiej. Ponadto eventowi towarzyszyć będą koncerty, wystawy, warsztaty i szkolenia, jako novum zaistnieją prezentacje fotografii wielkoformatowej na terenie całego Łagowa.
Obchody 15-lecia portu w Cigacicach: 23 lipca 2022
Port w Cigacicach prężnie działał na początku XX wieku, pełniąc ważną rolę komunikacyjną i gospodarczą. Obecnie jest to miejsce gdzie odbywają się imprezy plenerowe, ale także klimatyczne miejsce dla miłośników przyrody i wypoczynku rzecznego.
Po remoncie założeniem gminy Sulechów jako nowego właściciela jest przywrócenie miejscu dawnej świetności. Stworzenie lepszych warunków dla żeglarzy i motorowodniaków, a także poprawa żeglowości Odry mają przyczynić się również do wzrostu gospodarczego regionu.
Obchody 15-lecia portu będą zatem okazją do rozpoczęcia nowych wyzwań i jego promocji, jako obiektu atrakcyjnego gospodarczo i turystycznie.
Niesamowita przyroda, urokliwe zakątki, malownicze krajobrazy. Lubuskie zachwyca o każdej porze roku. – Parki Krajobrazowe, tereny Fortu Międzyrzeckiego, okolice Łagowa, Gryżyny, Kostrzyna nad Odrą, Kłodawy, Międzyrzecza Cybinki i Lubniewic oraz wiele innych wyjątkowych i niezwykłych miejsc, które warto zobaczyć.
Ziemia Lubuska – kraina dwóch dużych rzek, ich szerokich dolin, rozległych lasów i setek jezior. Województwo lubuskie nazywane jest często „krainą pięciuset jezior”. Niemal połowę powierzchni województwa porastają lasy, znajduję się tu 2 parki narodowe, 8 parków krajobrazowych i aż 64 rezerwaty przyrody, z których jednym z bardziej niezwykłych jest rezerwat Nietoperek, położony w środkowej części Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, strzegący zimowego siedliska około 30 tysięcy tych latających ssaków. Łączna powierzchnia parków narodowych Lubuskiego wynosi prawie 20 tysięcy hektarów. W skład Lubuskich Parków Krajobrazowych wchodzą Barlinecko – Gorzowski Park Krajobrazowy, Gryżyński Park Krajobrazowy, Krzesiński Park Krajobrazowy, Łagowsko-Sulęciński Park Krajobrazowy, Pszczewski Park Krajobrazowy, Park Krajobrazowy „Łuk Mużakowa” i Park Krajobrazowy „Ujście Warty”.
Z roku na rok Lubuskie ma do zaoferowania coraz więcej szlaków, które zachęcają do aktywnego wypoczynku.
Lubuskie to również wyjątkowy teren dla pasjonatów miejsc niezwykłych, pamiątek przeszłości oraz śladów działań wojskowych. Zapraszamy w podróż po Lubuskim Szlaku Fortyfikacji!
Rowerem czy pieszo, warto skorzystać i aktywnie spędzić czas w najpiękniejszych zakątkach Lubuskiego! Warto wkroczyć na niezwykłą ścieżkę odkrywania Ziemi Lubuskiej.

https://lubuskie.pl/wiadomosci/18850/lubuskie-na-wakacje-2022-zobacz-kalendarz-lipcowych-wydarzen

Praca w upały. Jakie obowiązki ma pracodawca?

Wysokie temperatury mogą naprawdę dać się we znaki – również w pracy. Zmęczeni upałem pracownicy mogą mieć trudności ze skupieniem się na swoich zadaniach. Jak poprawić ich komfort? Jakie obowiązki spoczywają na pracodawcy? Odpowiadamy.
Praca w upale nie jest łatwa – nie ma co do tego wątpliwości. Wysokie temperatury mogą mieć wpływ nie tylko na wydajność, ale i bezpieczeństwo. Kodeks pracy określa obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy – również biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy w związku np. z upałem. W sytuacji, gdy ze względu na warunki atmosferyczne dochodzi do pogorszenia warunków pracy, pracodawca powinien podjąć działania, by je poprawić.
Przykładem takich działań mogą być:
skrócenie czasu pracy pracowników,
wprowadzenie dodatkowych przerw w pracy,
zapewnienie klimatyzowanych pomieszczeń do odpoczynku,
zapewnienie klimatyzacji w pomieszczeniach pracy.
Skrócenie czasu pracy
Zgodnie z przepisami prawa pracy pracodawca może w upalne dni wprowadzić dodatkowe przerwy albo pozwolić pracownikowi na wcześniejsze wyjście z pracy. Zależy to jednak wyłącznie od dobrej woli pracodawcy. W przypadku wcześniejszego wyjścia – nie może ono powodować obniżenia wynagrodzenia pracownika.
Przerwy regeneracyjne
W ostatnich latach rośnie popularność oferowanych przez niektórych pracodawców tzw. przerw regeneracyjnych w pokojach relaksu.
Wysokość temperatury
Chociaż istniejące regulacje nakładają na pracodawcę obowiązek zapewnienia w pomieszczeniach odpowiedniej temperatury, wymiany powietrza oraz zabezpieczenia przed wilgocią oraz niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, to jednak – co do zasady – nie określają maksymalnej temperatury powietrza, w jakiej praca może być wykonywana w pomieszczeniach.
Klimatyzacja i zimne napoje
Zmniejszenie związanych z upałami uciążliwości pracy w pomieszczeniach jest możliwe między innymi dzięki zapewnieniu właściwej wentylacji oraz klimatyzacji pomieszczeń. Stosowanie takich rozwiązań zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia napojów pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, o ile temperatura w takich pomieszczeniach nie przekracza 28 stopni Celsjusza.
Kiedy temperatura w pomieszczeniu jest wyższa, pracodawca musi zapewnić pracownikom napoje. W takiej sytuacji nie ma znaczenia to, czy stanowisko pracy jest wyposażone w klimatyzację czy też nie.
W przypadku osób pracujących na otwartej przestrzeni pracodawca ma obowiązek zapewnienia napojów, gdy temperatura przekracza 25 stopni Celsjusza. Niezależnie od tego, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu czy na otwartej przestrzeni, napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej.
UWAGA! nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
Większa ochrona młodocianych
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 roku w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac, pracownicy z tej grupy nie mogą pracować w pomieszczeniach, w którym temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, a wilgotność względna powietrza – 65 proc.

https://www.gov.pl/web/rodzina/praca-w-upaly-jakie-obowiazki-ma-pracodawca

Gram, trenuję, zarządzam, sędziuję – konferencja szkoleniowa
Europejskie Centrum Solidarności I European Solidarity Centre
niedziela 3 lipca w godzinach: 09:30 – 12:30

Zapraszamy na kolejną sportową konferencję szkoleniową dla osób działających w sporcie.
Spotkamy się 3 lipca w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.
zgłoszenia: https://forms.gle/1RWheWdnVEzhjEUo7
UDZIAŁ W KONFERENCJI JEST BEZPŁATNY.
Plan konferencji

  1. Jak zorganizować i prowadzić zajęcia sportowe dla różnych grup, m.in. dzieci z niepełnosprawnościami, dorosłych, seniorów?
    Adriana Dadci-Smoliniec – polska judoczka, mistrzyni Europy, olimpijka z Igrzysk w Atenach.
  2. Budowanie wizerunku klubu sportowego i współpraca z mediami. Weronika Możejko – rzeczniczka prasowa AP LOTOS Gdańsk
  3. Wolontariat, praca społeczna – jak to liczyć, jak zapisać? Wybrane aspekty prawa pracy w klubie sportowym. Agnieszka Furmaniak – doradczyni kadrowa dla organizacji pozarządowych.
    Partnerzy: Europejskie Centrum Solidarności, Stowarzyszenie Waga, Stowarzyszenie Ich Własna Liga
    Wydarzenie towarzyszące II Forum Kobiet Sportu: https://fb.me/e/1BRRM4144
    Jeśli chcecie spędzić w sportowej atmosferze więcej czasu, zachęcamy do pozostania na Forum, które rozpoczyna się w tym samym miejscu tuż po zakończeniu naszej konferencji.
    Projekt „Kobieca perspektywa zarządzania w sporcie” realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG

https://www.facebook.com/events/726669505136946/