Wsparcie na rzecz poprawy sytuacji osób na rynku pracy, zwiększenia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, zapewnienia opieki nad dziećmi, podnoszenia jakości edukacji i rozwoju kompetencji, integracji społecznej, rozwoju usług społecznych i ekonomii społecznej oraz ochrony zdrowia – to główne cele programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027 (FERS). Jego budżet to ponad 4 miliardy euro.
Ponad 850 zgłoszeń od ponad 130 instytucji i osób – tak w skrócie można podsumować konsultacje FERS.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) wszystkie zgłoszenia szczegółowo przeanalizuje, a efektem tej pracy będzie raport z konsultacji publicznych zawierający stanowisko do każdej ze zgłoszonych uwag.
FERS po konsultacjach
W obszarze zdrowia zachowaliśmy trzy filary wsparcia: profilaktyka i zdrowie publiczne, kadry systemu ochrony zdrowia oraz zwiększanie dostępności usług opieki zdrowotnej.
– Priorytetem, podobnie jak w obecnej perspektywie finansowej, jest przejście od opieki instytucjonalnej do opieki lokalnej (deinstytucjonalizacja) opieki medycznej. W szczególności wspierać chcemy osoby starsze potrzebujące opieki, w tym osoby z chorobą Alzheimera, dzieci i młodzież z zaburzeniami psychicznymi oraz osoby z niepełnosprawnościami w każdym wieku.
Wśród zmian w zapisach programowych pojawił się otwarty katalog chorób cywilizacyjnych, których będą mogły dotyczyć działania profilaktyczne – dodaliśmy do niego np. choroby oczu – a także katalog planowanych do wdrożenia rozwiązań w zakresie koordynacji opieki zdrowotnej. Podkreśliliśmy, że działania w obszarze profilaktyki będą realizowane z udziałem partnerów społecznych. Zwiększyliśmy także skalę wsparcia w zakresie włączania organizacji pozarządowych reprezentujących pacjentów w działania w obszarze ochrony zdrowia.
W obszarze wsparcia ekonomii społecznej zdecydowaliśmy się na podniesienie o 35 mln zł budżetu na przyznawanie tzw. „premii społecznej” – wsparcia dla samorządów zlecających realizację usług społecznych podmiotom ekonomii społecznej. Postanowiliśmy również wprowadzić do FERS wsparcie dla tworzenia sieci i franczyz podmiotów ekonomii społecznej o charakterze biznesowym. Jest to nowy typ operacji, wprowadzony w odpowiedzi na liczne sygnały środowiska ekonomii społecznej. Alokacja na te działania będzie wynosić 15 mln zł.
Wśród zmian w zapisach programowych pojawił się otwarty katalog chorób cywilizacyjnych, których będą mogły dotyczyć działania profilaktyczne – dodaliśmy do niego np. choroby oczu – a także katalog planowanych do wdrożenia rozwiązań w zakresie koordynacji opieki zdrowotnej. Podkreśliliśmy, że działania w obszarze profilaktyki będą realizowane z udziałem partnerów społecznych. Zwiększyliśmy także skalę wsparcia w zakresie włączania organizacji pozarządowych reprezentujących pacjentów w działania w obszarze ochrony zdrowia.
W obszarze wsparcia ekonomii społecznej zdecydowaliśmy się na podniesienie o 35 mln zł budżetu na przyznawanie tzw. „premii społecznej” – wsparcia dla samorządów zlecających realizację usług społecznych podmiotom ekonomii społecznej. Postanowiliśmy również wprowadzić do FERS wsparcie dla tworzenia sieci i franczyz podmiotów ekonomii społecznej o charakterze biznesowym. Jest to nowy typ operacji, wprowadzony w odpowiedzi na liczne sygnały środowiska ekonomii społecznej. Alokacja na te działania będzie wynosić 15 mln zł.
Wzmocnienie dialogu społecznego
Wprowadziliśmy zapisy dotyczące wsparcia dialogu społecznego w zakresie transformacji energetycznej i w zakresie zapewnienia pracownikom zdrowego i dobrze przystosowanego środowiska pracy, pozwalającego zachować aktywność zawodową w zdrowiu. W zakresie działań służących wsparciu organizacji pozarządowych, pozytywnie przyjęliśmy postulat realizacji komponentu informacyjno-promocyjnego w działaniach NGO służących zwiększeniu ich udziału w konsultacjach aktów prawnych.
Konsultacje FERS trwały od 2 czerwca do 9 lipca 2021 r. 17 czerwca, miało miejsce wysłuchanie publiczne na temat założeń projektu programu. Opinie można było zgłaszać między innymi za pośrednictwem formularza uwag. Kontynuujemy prace nad przygotowaniem kolejnej wersji programu. Prace te są jeszcze w toku, ponieważ równolegle do szerokich konsultacji społecznych, prowadzimy dialog nieformalny z Komisją Europejską.
żródło: https://publicystyka.ngo.pl/fundusze-europejskie-dla-rozwoju-spolecznego-po-konsultacjach-spolecznych
„Samodzielność – Aktywność – Mobilność!”. Miliard złotych na wsparcie osób z niepełnosprawnościami
Mieszkania dla osób z niepełnosprawnościami, samochody, finansowanie tworzenia nowych Warsztatów Terapii Zajęciowej i Zakładów Aktywności Zawodowej, a także wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego – z tych elementów składa się pakiet dodatkowych instrumentów wsparcia pod nazwą „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!”. Na działania te w ciągu najbliższych trzech lat przeznaczony zostanie miliard złotych.
Dzięki nowelizacji ustawy okołobudżetowej w latach 2022-2024 na działania w ramach pakietu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” (S-A-M!) dotyczące rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności przeznaczony zostanie dodatkowy miliard złotych. Adresatami działań będą osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności.
I. PROGRAM MIESZKANIE DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Program ma na celu zapewnienie możliwości niezależnego życia osobom z niepełnosprawnościami w stopniu znacznym, szczególnie tym wymagającym wsparcia w czynnościach życia codziennego, oraz osobom młodym opuszczającym system edukacyjny. Program składa się z trzech modułów, z których każdy realizuje inny cel.
Moduł A: Przewiduje dofinansowanie wynajmu mieszkania dla absolwentów opuszczających uczelnie lub szkoły średnie i policealne, na okres rozpoczęcia zatrudnienia w tym poszukiwania pracy.
Ze wsparcia skorzystać ma co najmniej 3 tys. absolwentów. Przewidywany koszt realizacji wsparcia to 150 mln zł w ciągu 3 lat. Operatorem wsparcia będzie samorząd powiatowy właściwy ze względu na miejscowość. Planowany termin rozpoczęcia naboru wniosków to marzec 2022 r.
II. PROGRAM SAMOCHODOWY
Celem tego programu będzie zaopatrzenie w specjalnie dostosowane środki transportu osoby z niepełnosprawnością w stopniu znacznym, wymagające do przemieszczania się specjalnie dostosowanego samochodu.
III. FINANSOWANIE TWORZENIA NOWYCH WARSZTATÓW TERAPII ZAJĘCIOWEJ I ZAKŁADÓW AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ
Celem programu jest zwiększenie liczby placówek aktywizujących pod kątem zawodowym osoby z najcięższą niepełnosprawnością. Planowane jest zwolnienie samorządu z partycypacji w kosztach na 3 lata (przejęcie finansowania utworzonych placówek na ten okres, zmiana przepisów).
Przewidywana liczebność grupy korzystającej ze wsparcia w ciągu trzech lat to nawet 1200 osób w przypadku warsztatów terapii zajęciowej oraz do 900 osób w przypadku zakładów aktywności zawodowej. Budżet w tym okresie to 40 mln zł dla WTZ oraz 60 mln zł dla ZAZ.
IV. WYPOŻYCZALNIA SPRZĘTU REHABILITACYJNEGO, WYROBÓW MEDYCZNYCH I TECHNOLOGII ASYSTUJĄCYCH
Celem programu przewidującego współpracę Narodowego Funduszu Zdrowia, Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest zapewnienie dostępu osobom z niepełnosprawnością do potrzebnych im technologii, urządzeń i sprzętu bez konieczności ponoszenia przez nie kosztów ich zakupu poprzez zbudowanie zasobu, który dzięki mechanizmowi wypożyczania, składowania, konserwowania i modernizacji będzie mógł służyć wielu kolejnym użytkownikom. Dzięki temu zostanie zapewniona nie tylko większa dostępność tak potrzebnego sprzętu, ale również poprawi się efektywność jego wykorzystania.
żródło: https://www.gov.pl/web/rodzina/samodzielnosc–aktywnosc–mobilnosc-miliard-zlotych-na-wsparcie-osob-z-niepelnosprawnosciami
ZAWIADOMIENIE O WYBORZE OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ
Zamówienie dotyczące zakupu usługi –
realizację szkolenia jednodniowego dla podmiotów ekonomii społecznej
w obszarze autoprezentacji i wystąpień publicznych w dniu 25.10.2021 r. w Gorzowie Wlkp.,
w związku z realizacją projektu:
„Lubuski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej” nr RPLB.07.06.01-08-0002/18 .
Zamawiający, Lubuskie Stowarzyszenie Rozwoju Regionalnego „Rozwój”, zawiadamia,
że jako najkorzystniejsza wybrana została oferta złożona przez
Stowarzyszenie Rozwoju Wsi NOVA.
Uzasadnienie wyboru:
Oferta Stowarzyszenie Rozwoju Wsi NOVA z siedzibą w Łośno 33E, 66-415 Kłodawa
spełniała warunki udziału w postępowaniu oraz dokonana ocena oferty według
ustalonych w zapytaniu kryteriów wykazała, iż jest to oferta najkorzystniejsza.
Jakie są polskie fundacje?
Działalność społeczna w Polsce jest prowadzona w ramach dwóch podstawowych form prawnych: fundacji i stowarzyszeń. Niezależnie od formy prawnej organizacje pozarządowe funkcjonują podobnie – realizują projekty, pozyskują środki na działania ze źródeł zewnętrznych, realizują zadania zlecane przez administrację publiczną. Dlatego opisując ich działalność, rzadko podkreślamy różnice między fundacjami i stowarzyszeniami.
Okazuje się jednak, że fundacje i stowarzyszenia różnią się nie tylko prawną podstawą działania, ale także pod względem sposobu czy skali działania, zasobów czy problemów.
Na każdą zarejestrowaną fundację przypadają 4 stowarzyszenia. W 2021 roku w Polsce było zarejestrowanych ok 30 tysięcy fundacji (REGON). W tym samym okresie liczba zarejestrowanych stowarzyszeń to 122 tys.
Fundacje są „młodsze” niż stowarzyszenia. 40% fundacji działa nie dłużej niż 5 lat, zaś ponad 10 lat działa zaledwie 19%.Wśród stowarzyszeń staż krótszy niż 5 lat ma 21%, a 55% powstało co najmniej 10 lat temu.
Fundacje działają na większą skalę niż stowarzyszenia. 64% fundacji działa w skali ogólnokrajowej lub międzynarodowej, a 15% lokalnej. Wśród stowarzyszeń proporcja ta wygląda inaczej – udział podmiotów działających lokalnie jest taki sam jak tych, które działają w skali ogólnokrajowej lub międzynarodowej (po 38%).
Fundacje są bardziej „wielkomiejskie”, stowarzyszenia bardziej „wiejskie” i „małomiasteczkowe”. 60% fundacji jest zarejestrowanych w dużych miastach (pow. 200 tys. mieszkańców), z kolei na wsi i w małych miejscowościach ma siedzibę 26%.Stowarzyszenia niemal odwrotnie – połowa (50%) jest zlokalizowana na wsiach i w małych miejscowościach, a w dużych miastach 32%.
Fundacje mają większe budżety niż stowarzyszenia. W 2017 roku przeciętny budżet fundacji wynosił 50 tys. zł, a stowarzyszenia 24 tys. zł.
Fundacje częściej korzystają ze źródeł prywatnych, a stowarzyszenia publicznych. W 2017 roku fundacje miały częściej niż stowarzyszenia przychody z darowizn od osób indywidualnych i firm oraz z działalności gospodarczej. Stowarzyszenia nieco częściej korzystały z krajowych i zagranicznych środków publicznych.
Fundacje częściej niż stowarzyszenia mają stały zespół pracowniczek i pracowników, a także zewnętrznych wolontariuszy. Stały personel (niezależnie od formy zatrudnienia) ma 42% fundacji i 28% stowarzyszeń. Z wolontariuszami współpracuje 72% fundacji i 60% stowarzyszeń.
Fundacje bardziej niż stowarzyszenia martwią się o wizerunek, ale to im Polacy bardziej ufają. Obawa o wizerunek jest problemem dla 30% fundacji i 18% stowarzyszeń. Jednocześnie fundacjom Polacy ufają nieco częściej niż stowarzyszeniom (60% vs 53%).
Społecznik Roku 2021 – nabór wniosków rozpoczęty
Wojewoda Lubuski ogłasza XX jubileuszową edycję Konkursu „SPOŁECZNIK ROKU 2021” w pomocy społecznej woj. lubuskiego. Konkurs adresowany jest do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, wspierania rodziny i pieczy zastępczej, organizacji pozarządowych, podmiotów oraz osób fizycznych działających na rzecz pomocy społecznej.
Statuetki konkursu Społecznik Roku.
Główną ideą konkursu – jest motywowanie do działania, kultywowanie wartości oraz promowanie lokalnych inicjatyw, rozwiązań, postaw zasługujących na wyróżnienie w obszarze pomocy społecznej.
Myślą przewodnią tegorocznej edycji Konkursu jest sentencja Alberta Schweitzera – „To, co możesz uczynić jest tylko maleńką kroplą w ogromie oceanu, ale właśnie jest tym, co nadaje znaczenie Twojemu życiu.”
W tegorocznej edycji Konkursu zostały wyznaczone następujące kategorie:
- DZIAŁANIA NA RZECZ ŚRODOWISKA LOKALNEGO (nagroda zespołowa)
- WYDARZENIE ROKU (nagroda zespołowa)
- SZCZEGÓLNE OSIĄGNIĘCIA W POMOCY SPOŁECZNEJ (nagroda indywidualna)
- PRZYJACIEL ROKU (nagroda indywidualna)
Wnioski konkursowe (z dopiskiem „Społecznik Roku”), przyjmuje Wydział Polityki Społecznej Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. ul. Jagiellończyka 8 w terminie do 22 października 2021 r. Dokumenty można dostarczyć osobiście, przesłać pocztą lub elektronicznie na adres: polityka.spoleczna@lubuskie.uw.gov.pl
Rozstrzygnięcie Konkursu odbędzie się tradycyjnie w listopadzie br. podczas Wojewódzkich Obchodów Dnia Pracownika Socjalnego, których przebieg uzależniony będzie od aktualnej sytuacji epidemicznej.
Mile widziane będą wnioski dot. działań związanych z przeciwdziałaniem COVID–19.
Liczę na Państwa zaangażowanie. Serdecznie zachęcam do udziału w tym wyjątkowym wydarzeniu.
regulamin i druk wniosku do pobrania na stronie: https://www.gov.pl/web/uw-lubuski/spolecznik-roku-2021–nabor-wnioskow-rozpoczety
Elektronizacja KRS. Co warto wiedzieć
Elektronizacja postępowania rejestrowego – z założenia oznacza to szybszy KRS. Organizacje społeczne będą mogły skorzystać z nowych możliwości, a te które mają zarejestrowaną działalność gospodarczą – będą musiały. Przypominamy o „elektronicznej rewolucji” KRS.
Wprowadzona reforma Krajowego Rejestru Sądowego jest „elektroniczną rewolucją”, jednak przede wszystkim dla przedsiębiorców podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców oraz dla samych sądów rejestrowych. W przypadku organizacji pozarządowych wydaje się, że takiej rewolucji nie ma, jednak wprowadzone rozwiązania mogą stanowić dla nich pewne ułatwienie w komunikacji z sądem rejestrowym.
Należy się jednak liczyć z tym, że w pierwszych tygodniach funkcjonowania reformy, może dojść do pewnych komplikacji i opóźnień w orzekaniu przez sądy rejestrowe (może to także dotyczyć wniosków składanych tradycyjnie).
Dla wydziałów KRS jest to bowiem pierwsza tak istotna reforma (nie tylko przepisów, ale przede wszystkim systemu teleinformatycznego w którym pracują) od utworzenia Krajowego Rejestru Sądowego, a zatem od 20 lat. Pozostaje zatem nadzieja, że trudności te będą jedynie przejściowe, a reforma przyniesie zakładane efekty.
https://publicystyka.ngo.pl/elektronizacja-postepowania-rejestrowego-przed-krs-jakie-skutki-dla-organizacji-spolecznych
Ostatnie dni Spisu
Już tylko trzy dni zostały do zakończenia Narodowego Spisu Powszechnego. We wtorek (28 września), środę i w czwartek, do godziny 18.00, można skorzystać z możliwości spisania się w Urzędzie Miasta.
W Punkcie Spisowym w Urzędzie Miasta przy ul. Sikorskiego 3-4 do dyspozycji mieszkańców będą urzędnicy magistratu i rachmistrzowie, którzy pomogą wypełnić formularz spisowy. Na wszystkich, którzy nie dopełnili jeszcze obowiązku spisu, będą czekać do godziny 18.00 – we wtorek, w środę i w czwartek, w ostatni dzień Narodowego Spisu Powszechnego.
Najpowszechniejszym i najprostszym dla znacznej części społeczeństwa sposobem dokonania spisu jest ankieta wypełniona w Internecie. Link do ankiety znajduje się tutaj.
Osoby bez dostępu do Internetu w swoim miejscu zamieszkania, mogą zadzwonić na numer Infolinii – tel. 22 279 99 99, która działa od poniedziałku do niedzieli w godz. 8.00-20.00 lub przyjść do punktu spisowego w urzędzie, gdzie z pomocą przeszkolonego pracownika można dokonać spisu.
Z osobami, które nie spiszą się samodzielnie, kontaktują się telefonicznie rachmistrzowie spisowi, w celu przeprowadzenia spisu w formie wywiadu telefonicznego. Rachmistrzowie spisowi dzwonią wyłącznie z numerów telefonu: 22 82 88 888 lub 22 279 99 9.
Przypominamy; gdy zadzwoni lub przyjdzie do nas rachmistrz, respondent ma obowiązek udzielenia odpowiedzi.
NSP 2021 rozpoczął się 1 kwietnia. Udział w spisie jest obowiązkowy. Spis powszechny jest przeprowadzany raz na 10 lat – ostatni był w 2011 roku.
Spis jest obowiązkowy dla wszystkich obywateli Polski, swoje dane muszą podać również cudzoziemcy przebywający na terytorium Polski w czasie jego trwania. Za niewywiązanie się z obowiązku grozi do 5 tys. zł grzywny. Podanie błędnych informacji może skutkować nawet dwoma latami ograniczenia lub pozbawienia wolności.
Dariusz Wieczorek
Wydział Promocji i Informacji
Fot. GUS
Przedstawiamy laureata konkursu: ZWIĄZEK ORGANIZACJI POMOCOWYCH
Związek Organizacji Pomocowych od września 2017r. prowadzi działalność koncentrującą się wokół szeroko pojmowanych usług społecznych oraz innych jej towarzyszących.
Głównym zadaniem naszego podmiotu jest integracja stowarzyszonych instytucji w celu świadczenia usług społecznych w interesie ogólnym lokalnej społeczności.
Naszym celem jest umożliwienie uczestnikom programów niezależne życie w środowisku lokalnym.
Świadczone usługi zapobiegają odizolowaniu osób od rodziny i społeczności lokalnej, a gdy to nie jest możliwe, gwarantują tym osobom warunki życia jak najbardziej zbliżone do warunków domowych i rodzinnych oraz umożliwiają podtrzymywanie więzi rodzinnych, zawodowych i sąsiedzkich.
www.http://zopgorzow.pl/
Znamy już Laureatów 6 edycji Konkursu Lubuski Włącznik Lider Biznesu Społecznego.
W Kategorii „Podmiot Ekonomii Społecznej w Koronie” zwyciężyli :
- Fundacja Nasz Dom z Lutola Mokrego;
- Związek Organizacji Pomocowych z Gorzowa Wlkp.;
- Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna „EDEN” z Kożuchowa.
Kapituła konkursowa postanowiła wyróżnić także: - Stowarzyszenie STOLINA ze Zwierzyna;
- Fundację Dom Ojca.
Wśród Laureatów Kategorii „Urząd przyjazny podmiotom ekonomii społecznej” zwyciężyli : - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żaganiu;
- Urząd Miejski w Nowej Soli;
- Gmina Dobiegniew.
Jeszcze raz Wszystkim serdecznie gratulujemy i dziękujemy za obecność.
Wizyta studyjna w spółdzielni socjalnej Victoria w Gorzowie Wlkp.
W ramach realizowanego projektu w dniu 15.09.2021 r. odbyła się wizyta studyjna do spółdzielni socjalnej Viktoria w Gorzowie Wlkp., która prowadzona jest przez Panią Viktorię Kornienko z Ukrainy. Spółdzielnia socjalna zajmuje się prowadzeniem restauracji gruzińsko – ukraińskiej.Pani Viktoria, pełna pozytywnej energii, opowiedziała uczestnikom projektu o możliwości założenia spółdzielni socjalnej oraz o trudnościach i zaletach prowadzenia biznesu. W drugiej części wizyty odbyły się warsztaty kulinarne, w których uczestniczyli nasi beneficjenci. Całość spotkania zakończona została wspólnym posiłkiem.Wizyta studyjna jest elementem pośrednictwa pracy jako elementu poznawania rynku pracy. Celem wyjazdu było pokazanie uczestnikom projektu możliwości zaspokajania potrzeb bytowych własnym staraniem i kreowania samodzielnie swojej drogi zawodowej, także przez osoby, które były zagrożone wykluczeniem społecznym.Projekt „Nowa droga- reintegracja społeczna i zawodowa w gminie Santok” współfinansowany jest ze środków EFS.RPLB – Regionalny Program Operacyjny – Lubuskie 2020 Oś 7. Równowaga społeczna. Działanie 7.1. Programy aktywnej integracji realizowane przez ośrodki pomocy społecznejhttp://www.santok.opsinfo.pl/